Vågskötaren Laura Backman: Det här är framtidens bransch
Under sina sex år på Rosk’n Roll har Laura Backman hunnit byta till en annan arbetsplats och -uppgift inom bolaget. Men det hon gillar bäst med jobbet är fortfarande detsamma.
Laura Backman arbetar som vågskötare på Rosk’n Roll och arbetsplatsen finns på Sköldvik materialcenter. Innan hon flyttade över till avfallshanteringsbranschen jobbade hon bland annat på Alko samt studerade och arbetade inom textilbranschen. Vid sidan om jobbet på Rosk’n Roll har hon avlagt yrkesexamen inom miljövård.
Rosk’n Roll var inte bekant för Laura förrän hon såg arbetsplatsannonsen på nätet år 2028 och bestämde sig för att ansöka.
”Annonsen stack ut direkt och jag tänkte att det här är min grej. Värderingarna träffade rätt och jag upplevde att det här är framtidens bransch”, berättar hon.
Laura började som servicerådgivare på avfallsstationerna i östra Nyland, mestadels jobbade hon på Domargård avfallsstation i Borgå. Där hörde det till arbetsbilden att ta emot avfall från hushållen och att hjälpa kunderna och ge råd, till exempel i fråga om sortering.
”Jobbet var verkligen trevligt, dagarna var bråda och tiden gick fort. Det var lätt att komma in i gänget och arbetsgemenskapen blev helt otroligt viktig för mig.”
Väga, vända papper och vakta telefonen
När tillfället att byta arbetsuppgifter inom huset dök upp, ville Laura ta chansen och prova på någonting nytt. Nu för tiden tar hon emot stora laster företagsavfall, som transporteras till KILKE med lastbilar och långtradare, samt skickar ut laster i världen.
”Bilen kör upp på vågen och tillsammans med chauffören reder vi ut vad som finns lasten varpå bilen vägs och slussas vidare”, preciserar Laura.
”Utöver det gör vi en del avfallsdokumentation till myndigheterna, det vill säga i praktiken vänder vi papper”, skrattar Laura.
Till arbetet hör också att svara i jourtelefonen och fungera som stöd för självbetjäningsbesökare på avfallsstationerna. Joursamtal kan komma från vilken del av Rosk’n Rolls verksamhetsområde som helst. Om väktarfirman till exempel får ett larm från avfallsstationen, ges tilläggsanvisningarna från KILKE. På självbetjäningsstationerna händer det att kunderna behöver hjälp i någon problemsituation, till exempel med att uppge information om avfallet i systemet.
”Det är lätt att ge råd per telefon när man själv arbetat på avfallsstationen och förstår den verksamheten.”
Personligheten får synas
Frågar man av Laura vad som är bäst med hennes jobb kommer svaret snabbt och utan tvekan: ”Kunderna och arbetskamraterna! Och här får den egna personligheten synas.”
Som en minnesvärd händelse lyfter hon fram julgåvan hon fick av en chaufför; en hemgjord mugg.
”Det märks på kunden när betjäningen varit bra och det känns jättebra”, sammanfattar hon.