Sopbilarnas nya look för tankarna till framtiden
Ett bananskal som susar förbi? En mjölkburk som kramar ett träd? När du rör dig i Väst- och Östnyland kan du i fortsättningen bonga sopbilar med färgglada illustrationer och finurliga budskap. Med den nya looken vill Rosk’n Roll väcka tankar och uppmuntra till återvinning.
”Framtiden är starkt närvarande i sopbilarnas nya utseende. Ett skräp är inte bara ett skräp, utan avfall är en värdefull råvara som kan återvinnas på många olika sätt”, säger Petra Lind, kommunikationskoordinator på Rosk’n Roll.
I stället för traditionell avfallsrådgivning och en uppmaning om att sortera har det i illustrationerna och budskapen lämnats rum för betraktarens fantasi. Avfallen är glatt förmänskligade i sopbilarnas nya look: Där en tom glasflaska fantiserar om att göra en glasklar comeback, drömmer en tom konservburk om sin framtid – som satellit.
”Vi vill påminna om att avfallssortering är något mycket mer än bara en mekanisk syssla. Det har betydelse att vi sorterar våra sopor och för avfallet till korrekta insamlingsplatser. Vi ger så att säga avfallet en chans till ett nytt liv och samtidigt sparar vi på jungfruliga råvaror”, säger Lind.
Återvinningens glädjebudskap
Skogar sparas när vi återvinner kartong. Av glasburkar och -flaskor får vi råvaror – bland annat sand – som används för att tillverka nya syltburkar. Av plastförpackningarna tillverkas nya plastprodukter och av metallen återvinns hela 95 procent som returråvara. Av bioavfallet å sin sida produceras biogas, gödsel och energi: med ett kilogram bioavfall kan mobiltelefonen laddas till och med hundra timmar.
Inte att förglömma påsen med blandavfall som skumpar fram på sopbilens sida och ler nöjt när den utbrister: ”Inte bara en sopa, vill värma er allihopa!
Med fräscha illustrationer och lekfulla budskap förs sorteringens och återvinningens glädjebudskap ut till kunderna och samtidigt piggar de upp andra som rör sig på vägarna. Alla vardagar rör ju sig sopbilarna runtom i väst – och östnyländska städer, tittar in på gårdar och i husbolag samt stannar vid ekopunkter för att tömma sopkärlen.
Det är underentreprenörernas fordon som fraktar avfall i Rosk’n Rolls namn. Sopbilarnas nya utseende har tagits fram i samarbete med reklambyrån Creative Crue.