Avfallsbolagets omsättning fortsatte växa, den kommunala slaminsamlingen inleddes

14.5.2025 Meddelande

Du hittar hela årsredovisningen här:

Årsredovisningen 2024

Bekanta dig med bolagets bokslut och styrelsens verksamhetsberättelse här (pdf):

Rosk’n Roll Bokslut och verksamhetsberättelse 2024

Rosk’n Rolls omsättning under verksamhetsåret var 29,8 miljoner euro. Jämfört med föregående räkenskapsperiod var ökningen 1,2 miljoner euro (4,4 %). Räkenskapsperiodens rörelseresultat var -76 171 euro förlustbringande, vilket motsvarar -0,3 procent av omsättningen.

Efter finansiella intäkter, såsom vinstutdelning från intressebolag, uppvisade räkenskapsperioden trots allt vinst. Bolagets nettovinst efter bokslutsdispositioner uppgick till 90 580 euro. Avkastningen används i sin helhet för att utveckla avfallshanteringen och för miljöinvesteringar.

Investeringarnas inventarium under räkenskapsperioden var 4 293 642 euro. Merparten av investeringarna riktades till avfallscentralerna och avfallsstationerna.

Avfallets helhetsmängder fortsatte att minska

Kunderna förde mindre mängder avfall till avfallsstationerna än under året innan, medan avfallsmängderna som samlades in från fastigheterna ökade. Fastighetsinsamlingens ackumulering växte med 2,2 % och de mottagna avfallsmängderna på stationerna och på avfallscentralerna minskade med 10 %. Slaminsamlingen, som inleddes i Hangö, samt utvidgningen av bioavfallets separatinsamling ökade på ackumuleringen från fastigheterna.

Helhetsmaterialmängden som bolaget hanterade var 125 170 ton.

Nyttoavfallsförvärvets utveckling 2020–2024, avfallsmängderna i ton. Inkluderar avfall från Rosk’n Rolls fastighets- och ekopunktsinsamling samt avfall som tagits emot på avfallsstationerna av små kunder.

Undersökningen av blandavfallets sammansättning, som gjordes i september, avslöjade att det fortfarande finns gott om rum för förbättring när det gäller sortering och återvinning. Av blandavfallets innehåll var 35 procent bioavfall.

Nya transportkontrakt sätter fart på minskningen av trafikutsläppen

Bolagets strategi är att minska på utsläppen från avfallsinsamlingen med 85 % under strategiperioden 2021–2026. I entreprenaderna för år 2024 tog användningen av förnybara bränslen igen ett kliv framåt och på hösten uppnåddes en nivå, som gör att vi under år 2025 uppnår strategiperiodens målsättning.

Avfallsinsamlings- och mottagningstjänsterna utvecklades planenligt

Insamlingen av slam från fastigheter på glesbygden startades upp som en ny tjänst för bolaget. De av Rosk’n Roll upphandlade transporterna inleddes i verksamhetsområdets västra delar och framskrider österut, ett område i taget, under en övergångsperiod på två år. Först ut att övergå till kommunala slamtransporter var Hangö i oktober 2024. Nylands avfallsnämnd fattade beslut om att övergå till kommunala slamtransporter år 2021.

I enlighet med avfallslagen utvidgades insamlingen av bioavfall till egnahemshushållen i Borgå centraltätort.

På avfallsstationerna i Askola och i Högfors öppnades självbetjäningen under verksamhetsåret, det med början i april. Redan tidigare hade självbetjäningen utvidgat besökstiderna på Ekenäs, Ingå och Lovisa avfallsstation. Självbetjäningen utökas systematiskt i en takt med några stationer per år.

I MunBio byggdes ett ekosystem för cirkulär ekonomi

Forsknings- och utvecklingsprojektet Munkkaan Biokierto (MunBio) startades upp våren 2024 i samarbete med GRK Suomi Oy, Redono Oy samt Kiertoravinne Oy. På Munka avfallscentral i Lojo byggs det upp ett cirkulärekonomiskt ekosystem av olika biomaterial, där det produceras råvaror för livsmedel samt jordförbättringsmedel. Projektet syftar också till att förbättra systemet för vattenkontroll på deponiområdena samt till att minska belastningen från stadens avloppsvattensreningsverk.

Projektet genomförs med finansiellt stöd från Miljöministeriet.

Rosk’n Rolls anseende undersöktes

Under verksamhetsåret lät Rosk’n Roll genomföra en undersökning, där man tog reda på bolagets anseende och på hur välkänt bolaget är. Såväl hushållen som övriga intressentgrupper bedömde att Rosk’n Rolls anseende antingen mestadels förblivit likadant, eller förändrats till det positivare under de fem senaste åren. Som orsaker till att anseendet blivit bättre angavs bland annat förbättringar inom kundservicen, kommunikationen och kundupplevelsen på mottagningspunkterna för avfall.