Mottagarens namn i nätbanken kontrolleras – gör så här
Nätbanksbetalningarna ändrades per den 9.10.2025. I och med ändringen kontrollerar bankerna automatiskt om den angivna betalningsmottagarens namn och kontoinnehavarens namn motsvarar varandra innan betalningen godkänns.

I och med den nya praxisen kan namnet Rosk’n Roll förorsaka problem när man betalar fakturor i nätbanken. Nätbanken kan bland annat anmärka på att:
- mottagarens namn inte är korrekt till hundra procent
- kontonumret och mottagarens namn motsvarar inte varandra helt och hållet
- mottagarens namn stämmer inte
- mottagarens namn stämmer till vissa delar.
Olika banker ger lite olika instruktioner om hur betalningsmottagarens namn kan korrigeras. Fråga i första hand råd av din egen bank. Kontrollera först att du har stavat namnet Rosk’n Roll rätt.
- Försäkra dig om att Rosk’n Roll Oy Ab är skrivet med rätt sorts apostrof, det vill säga med den som är belägen nedanför *-symbolen på tangentbordet.
- Om bankens system inte godkänner specialtecken, försök att skriva bolagets namn helt utan apostrofer (Roskn Roll Oy Ab).
Notera att nätbanken erbjuder dig möjligheten att på eget ansvar fortsätta och godkänna fakturan, även om namnet på mottagaren trots allt inte är exakt rätt.