Krävande körförhållanden – så här tacklar sopbilschauffören snö och halka
Borste, spade, slägga, hockeyklubba, snökedjor och benhård yrkeskunskap, där har du sopbilschaufförens extraknep för blixthalka och snöiga vägar.
”Samarbetet med kunden är också viktigt” säger sopbilschauffören Mirella Blomqvist, som kör blandavfall för Rosk’n Roll-underentreprenören Urbaser Oy i Raseborg.
Yrkeschauffören har sju års erfarenhet av snöiga vägar och hala gårdar bakom sig. Också den här vintern har fört med sig många krävande, väderrelaterade situationer med turvis snödrivor och glansis.
Efter rikliga snöfall har det hänt att en del sopkärl varit täckta av snö ända upp till kragen. Där har chauffören fått tricksa lite innan kärlet fåtts loss ur snön och avfallet tippats i bilens innandöme.
”Allra besvärligast är osandade vägar som är spegelblanka av is”, konstaterar Mirella Blomqvist.
Det krävs utmärkt förarskicklighet att hantera den cirka 14 ton tunga sopbilen – i synnerhet på isiga vägar – och Blomqvist påminner om att det ofta är betydligt svårare att hålla tunga fordon i rörelse än till exempel en personbil.
Stor behöver svängrum
”Sopbilen är stor och behöver mycket svängrum. På vintern är vägarna dessutom smalare och det är trångt på gårdarna på grund av snön. Det gör färden både besvärligare och långsammare. Jag hoppas på tålamod och förståelse av andra som rör sig i trafiken.”
När blixthalkan slår till kan det till och med vara svårt att sätta sopbilen i rörelse på en plan vägsträcka. Inte för att tala om svårigheter som uppstår i backig terräng.
”Några gånger har jag kanat ner för en isig backe. Det är smått skrämmande”, medger Mirella Blomqvist.
Att kundens sopkärl står otömt på grund av väderleksförhållandena grämer förstås också yrkesföraren. Men det är heller inte tryggt för föraren att på spegelblanka vägar hämta kärlet till fots och dra det till sopbilen med handkraft.
Rikligt snöfall och underkylt duggregn är att vänta också under den här arbetsdagen. I vissa förhållanden kan föraren prova på att använda snökedjor och Blomqvist upplyser att man faktiskt kör med två olika sorter: en grövre variant för körningar på landsbygden och en lättare version för stadsbruk, en som dessutom är lättare att montera. Det finns ändå många situationer där snökedjorna inte gör väggreppet bättre.
Även du kan underlätta förarens arbete
Blomqvist startar vid femtiden på morgonen och bromsar in på den första kundens gård klockan sex. Hon gör sitt yttersta för att tömma alla sopkärl som finns inprickade på dagens rutt, men är vet att hon har prövningar och svårigheter framför sig.
”Plogbilarna är tidigt ute när en snöstorm slår till och det hjälper oss chaufförer i vårt jobb”, säger hon.
Underlaget blir ändå ännu halare där plogens vinge dragit fram och vägen täckts av ett nytt lager snö. Mirella Blomqvist hoppas på att folk skulle ha lite mera förståelse att komma med – och att de satsade lite mera på den egna gårdens underhåll. Det hjälper sopbilschauffören när snön är skottad, gården är ordentligt sandad och sopkärlet är lätt att hitta.
En bra lösning över vintern är att flytta sopkärlet ett stycke och meddela om det till Rosk’n Rolls kundtjänst i god tid före följande tömning.
”Här i Raseborgsområdet finns det många kunder som tillfälligt flyttat sitt sopkärl, till exempel till en plats nedanför en stor backe eller närmare en större korsning. Det mesta fixar sig bara vi hjälps åt, redan en liten gest gör mig glad”, säger Mirella Blomqvist.