I Hangö är entreprenörskapet en nedärvd egenskap
Telefonerna ringer stup i kvarten i familjeföretaget Martti Poutiainen Oy:s lokaler i Hangö. Ortsborna är vana vid att få service mer eller mindre på momangen, och det är ett motto som Rosk’n Rolls minsta entreprenör gör sitt yttersta för att leva upp till.
”Det ska gå snabbt och smidigt att få service och det kravet lever vi gärna upp till”, säger Linda Niemi som driver det Hangöbaserade avfallshanterings- och transportföretaget tillsammans med systern Sabina Poutiainen och mamma Anne Poutiainen.
Det vara pappa Poutiainen som grundade Martti Poutiainen Oy år 1962, och från att ha varit ett renodlat avfallshanteringsbolag handlar det numera även om andra slags transporter, slam från fastigheter inkluderat.
Anne Poutiainen började som 18-åring jobba som chaufför i familjeföretaget, direkt då hon fått körkort. Hon kommer ihåg hur man på den tiden tillverkade alla sopkärl själv: man svetsade, sandblästrade och målade.
Sedan dess har mycket hunnit hända. En vändpunkt kom när Hangö stad för knappt tjugo år sedan beslutade att kommunalisera avfallshanteringen och gick med i Västra Nylands avfallsnämnd (Nylands avfallsnämnd sedan 2019).
Det lokala uppskattas
För Martti Poutiainen Oy kom beslutet som en överraskning, och till en början oroade sig företagsledningen för firmans framtid. Fram till dess hade kunderna fått välja vem som kuskar på deras avfall, och för de flesta var naturligtvis den välbekanta lokala firman den man först vände sig till.
”För Hangöborna var soptömningen lika med Poutiainen”, skrattar Anne Poutiainen.
Samarbetet med Rosk’n Roll inleddes 1994, och också nu är det det lokala familjeföretaget Poutiainen som tömmer folks sopkärl.
Farhågorna inför framtiden finns ändå kvar, trots att Rosk’n Roll hoppas på att också små, lokala företag deltar när avfallsentreprenaderna konkurrensutsätts.
Tufft för liten aktör
”Vi är det enda lokala avfallshanteringsföretaget, men så små att kampen med branschens största aktörer är en konstant realitet”, säger Linda Niemi.
Familjeföretaget har två packande sopbilar som används för de kommunalt upphandlade entreprenaderna, och man har inte råd att låta extra fordon stå parkerade för användning endast i undantagsfall – som fallet kanske är i volymmässigt större bolag.
”Vi har just så många sopbilar som behövs för Hangöområdet men är därför också sårbara. För oss är det oerhört viktigt att bilarna ges kontinuerlig service så att de fungerar prickfritt”, säger Sabina Poutiainen.
Martti Poutiainen Oy kan inte heller svara på eventuella upphandlingskrav beträffande fordon som drivs med förnyelsebara bränslen: I Hangö finns det för tillfället bara en bensinmack som säljer endast bensin och diesel.
Dubbelt så mycket jobb sommartid
Avfallshanteringen i Hangö är så till vida speciell att den går i cykler. Blandavfallstömningarna närapå fördubblas över sommarmånaderna då utsocknes fritidsboende invaderar udden.
”Huvudstadsborna strömmar till och sommartid jobbar våra sopbilschaufförer i två skift. I somras steg blandavfallsmängderna från 126 ton till 200 ton”, säger Linda Niemi.
Coronapandemin trissade också upp avfallsmängderna. Hangö blev en tillflyktsort för många distansjobbare och över lag var det många satte i gång med att renovera hemmet eller fritidsboendet.
”De bästa chaufförerna”
Niemi passar på att ge företagets totalt nio sopbilschaufförer – de bästa man kan tänka sig – extra beröm.
”Våra chaufförer är yrkesskickliga, hängivna och flexibla. De ställer alltid upp när det behövs”, säger hon.
Den inbyggda servicekänslan i kombination med lokalkännedom är Martti Poutiainen Oy:s trumfkort. Firmans kontorsanställda kan utifrån given adress känna igen potentiellt krångliga småvägar och knepiga uppfarter, och förvarna sopbilschauffören.
Avfallstransporterna och samarbetet med Rosk’n Roll fortsätter enligt gällande avtal åtminstone till början av år 2024.