Enbart mindre ändringar i priserna för Rosk’n Rolls avfallshanteringstjänster
Avfallstaxan och avgiftstabellen som godkänts av Västra Nylands avfallsnämnd och Borgå regionala avfallsnämnd har endast en mindre inverkan på Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänstens kundpriser.
Västra Nyland
Enbart mindre ändringar i priserna för Rosk’n Rolls avfallshanteringstjänster
Avfallstaxan och avgiftstabellen som godkänts av Västra Nylands avfallsnämnd har endast en mindre inverkan på Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänstens kundpriser.
Från ekoavgift till grundavgift
Ekoavgiften som uppbärs av alla hushålls- och fritidsbostäder går från början av 2017 under namnet grundavgift. Med grundavgiften finansieras de avfallshanteringsuppdrag som enligt lagen tillhör kommunen, såsom insamling av farligt avfall, avfallsstationernas tjänster, information om avfallshanteringen samt underhållet av de ekopunkter som kompletterar producenternas återvinningspunkter.
Avfallshanteringens grundavgift är en bostadsspecifik månadsavgift som den som äger eller använder bostaden eller fritidsbostaden ska betala. Grundavgiften för fasta bostäder är 2,33 euro per månad och för fritidsbostäder 1,17 euro per månad. Antalet boende i bostaden påverkar inte längre avgiftens storlek. Grundavgiften faktureras retroaktivt och vanligtvis i samband med den övriga avfallsfaktureringen. Kunder som beställt tömning av avfallskärl får en avfallsfaktura med tre månaders mellanrum.
Avgiften riktas till den som ägt eller utnyttjat bostaden i början av månaden. Avgiften som uppbärs av bostadsaktiebolag baserar sig på antalet bostäder.
Månadsavgift för användning av blandavfallspunkter
Även avgiften för kunder som använder blandavfallspunkterna ändras från en årsavgift till en månadsavgift. Detta gör att till exempel ägarbyten blir beaktade i rätt tid eftersom avgiften bestäms enligt vem som besitter bostaden den första dagen varje månad. Blandavfallspunktstjänsten för en fast bostad kan även avbrytas för till exempel en månad under semestern. Blandavfallspunkterna är en tjänst avsedd för de bostäder i glesbygdsområdet dit det är för svårt för sopbilen att ta sig under alla årstider.
Flexiblare tömningar av avfallskärlen med bättre arbetssäkerhet
Av tömningsavgifterna för avfallskärlen är det endast avgiften för tömning av djupinsamlingskärlet för bioavfall som ändras. I fortsättningen baseras den på avfallets vikt.
Den nya avfallstaxan ger ett antal nya avgifter som vi hoppas att i fortsättningen kommer att påverka smidigheten i tömningen av avfallskärlet. Tilläggsavgifterna kan undvikas genom att placera avfallskärlet på en lämplig plats. Sopbilsförarna ska inte i sitt jobb behöva flytta avfallskärlen över tio meter eller backa sopbilen över 40 meter för att kunna komma åt att tömma avfallskärlet. Med avgiften vill man även styra invånarna till att använda avfallskärl vars skick inte medför olycksrisk för sopbilsförarna. Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänsten erbjuder ett hyreskärl som uppfyller bestämmelserna och är ett förmånligt alternativ till ett eget kärl. Till exempel är månadshyran för det vanliga avfallskärlet på 240 liter 0,66 euro i månaden.
I fortsättningen debiteras tömningsbesök även om avfallskärlet är tomt. Kunden kan undvika den här avgiften genom att komma överens med Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänsten om att förlänga tömningsintervallen för avfallskärlet eller avbryta avfallshanteringen för till exempel en semesterresa.
Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänstens kundtjänst nås per telefon vardagar kl. 8.30–15.30 på numret 020 637 7000. Kunderna kan använda den avgiftsfria e-tjänsten på adressen www.rosknroll.fi dygnet runt.
Rosk’n Roll – avfallshanteringstjänstens nya priser träder i kraft 1.1.2017.
Avfallstaxa och tabellen med avfallsavgifter finns på adressen:
Östra Nyland
Enbart mindre ändringar i priserna för Rosk’n Rolls avfallshanteringstjänster
Avfallstaxan och avgiftstabellen som godkänts av Borgå regionala avfallsnämnd har endast en mindre inverkan på Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänstens kundpriser.
Från ekoavgift till grundavgift
Ekoavgiften som uppbärs av alla hushålls- och fritidsbostäder går från början av 2017 under namnet grundavgift. Med grundavgiften finansieras de avfallshanteringsuppdrag som enligt lagen tillhör kommunen, såsom insamling av farligt avfall, avfallsstationernas tjänster, information om avfallshanteringen samt underhållet av de ekopunkter som kompletterar producenternas återvinningspunkter.
Avfallshanteringens grundavgift är en bostadsspecifik månadsavgift som den som äger eller använder bostaden eller fritidsbostaden ska betala. Grundavgiften för fasta bostäder är 2,33 euro per månad och för fritidsbostäder 1,17 euro per månad. Antalet bostäder som ägs påverkar inte längre avgiftens storlek. Grundavgiften faktureras retroaktivt och vanligtvis i samband med den övriga avfallsfaktureringen.
Avgiften riktas till den som ägt eller utnyttjat bostaden i början av månaden. Avgiften som uppbärs av bostadsaktiebolag baserar sig på antalet bostäder.
Månadsavgift för användning av blandavfallspunkter
Även avgiften för kunder som använder blandavfallspunkterna ändras från en årsavgift till en månadsavgift. Detta gör att till exempel ägarbyten blir beaktade i rätt tid eftersom avgiften bestäms enligt vem som besitter bostaden den första dagen varje månad. Blandavfallspunktstjänsten för en fast bostad kan även avbrytas för till exempel en månad under semestern. Servicenivåerna för blandavfallspunkterna som tidigare använts försvinner. Blandavfallspunkterna är en tjänst avsedd för de bostäder i glesbygdsområdet dit det är för svårt för sopbilen att ta sig under alla årstider.
Flexiblare tömningar av avfallskärlen med bättre arbetssäkerhet
Av tömningsavgifterna för avfallskärlen är det endast avgiften för tömning av bioavfallskärlet som ändras. För kärl på 240 liter finns det i fortsättningen tre priser: tömning av småhusens biokärl kostar 7,66 euro och för husbolag med över nio bostäder kostar tömningen 9,07 euro. Tömningen av bioavfallskärl hos andra kunder än fastighetsbostäder kostar 12,47 euro. Utöver tömningspriset för bioavfallets underjodsbehållare debiteras i fortsättningen en hanteringsavgift som baserar sig på avfallets vikt. För bioavfallets tömningspriser får man två tvättar av kärlet årligen.
Den nya avfallstaxan ger ett antal nya avgifter som vi hoppas att i fortsättningen kommer att påverka smidigheten i tömningen av avfallskärlet. Tilläggsavgifterna kan undvikas genom att placera avfallskärlet på en lämplig plats. Sopbilsförarna ska inte i sitt jobb behöva flytta avfallskärlen över tio meter eller backa sopbilen över 40 meter för att kunna komma åt att tömma avfallskärlet. Med avgiften vill man även styra invånarna till att använda avfallskärl som inte medför olycksrisk för sopbillsförarna. Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänsten erbjuder ett hyreskärl som uppfyller bestämmelserna och som är ett ännu förmånligare alternativ till ett eget kärl. Till exempel är månadshyran för det vanliga avfallskärlet på 240 liter 1,12 euro per månad.
I fortsättningen debiteras full avgift för tömningsbesök även om avfallskärlet är tomt. Kunden kan undvika den här avgiften genom att komma överens med Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänsten om att förlänga tömningsintervallen för avfallskärlet eller avbryta avfallshanteringen för till exempel en semesterresa.
Rosk’n Roll-avfallshanteringstjänstens kundtjänst nås per telefon vardagar kl. 8.30–15.30 på numret 020 637 7000. Kunderna kan använda den avgiftsfria e-tjänsten på adressen www.rosknroll.fi dygnet runt.
Rosk’n Roll – avfallshanteringstjänstens nya priser träder i kraft 1.1.2017.
Avfallstaxa och tabellen med avfallsavgifter finns på adressen: