Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse av webbplatsen som möjligt.
Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.

x
rr tyopaikat

Snyggt jobb för naturen

Rosk’n Roll erbjuder en arbetsplats i hjärtat av miljöbranschen. För att fylla vår roll, krävs både experter, logistikföretag, kundbetjäning och skickligt utförd kommunikation samt professionell personal som tar hand om verksamheten vid våra moderna avfallsstationer och -centraler.

Rättvisa och glädje ska synas och höras.

Uppskattning för både våra kunder och vår personal syns i allt vi gör. Enligt en mängd undersökningar är vi på Rosk’n Roll faktiskt väldigt nöjda med vårt arbete och vår arbetsgivare. Arbetsglädje och humor är en del av vår arbetsdag! 

Arbetsgivaren har ett ansvar som innebär mer än enbart ord. Hos oss bistår alla till arbetsuppgifterna med sin egen personlighet. Varje arbetstagare är viktig och uppskattad: trivsel på arbetsplatsen och arbetsgivarens ansvar för personalen syns i form av praktiska gärningar i vår vardag.  

Hos oss kan du utveckla din kunskap om miljön.

En del arbetsuppgifter kräver kunskap och erfarenhet från tidigare, medan andra uppgifter är sådana där du lär dig genom ditt arbete. Alla arbetsuppgifter utvecklar din kunnighet och lär dig något nytt. Du kan även studera och bli expert inom branschen: vi ger vägledning, hjälp och hos oss får du praktisk arbetserfarenhet.

 

Lediga arbetsplatser

På den här sidan publicerar vi uppgifter om alla våra lediga arbetsplatser. Du kan också lämna in en öppen ansökan till oss. Vi beaktar din ansökan om en lämplig arbetsplats blir ledig.

 

 

Medarbetarens berättelser

Snyggt jobb i vågskålen

Oskari Nyman upplever de goda sidorna med sitt jobb varje dag. De två bästa sakerna kan han nämna på rak arm: de är möten i vardagen med våra kunder och hans otroligt fina arbetskollegor.

Oskari2 pieni

– Mina kollegor är absolut det bästa med mitt jobb! Vi jobbar i team varje dag. Vi har svetsats samman så till den grad att arbetet sker smidigt på alla sätt och vis.

Takten för arbetet i vågskålen, dvs. arbetet vid mottagningsplatsen för avfall vid Lojo avfallscentral, bestäms enligt hur många kunder som kör genom porten till centralen. Under Oskar och hans kollegers vakande ögon kör det in en mängd bilar med avfallslast, vilka är större last än det som ryms in i en paketbil.

– Vi tar emot t.ex. byggavfall, talkoavfall av husbolag och olika slags blandavfall. Vi ser på vår skärm vad lasten innehåller, varefter kunden själv lossar lasten, berättar Oskar.

Framtidens bransch

Arbetet vid mottagningsplatsen för avfall har i likhet med branschen som helhet förändrats mycket under årens lopp. Man får t.ex. inte längre deponera något vid avstjälpningsplatsen eftersom alla avfallskomponenter ska sorteras.

– En stor del av vårt arbete går ut på att vägleda kunder att sortera sina avfallskomponenter på rätt sätt så att de går till rätt adress där de utnyttjas på rätt sätt.

Oskar kom till Rosk’n Roll sju år sedan som sommararbetare. Därefter fortsatte han ännu följande sommar, varefter han blev fast anställd.

År 2017 fick jag en yrkesexamen i miljövård, vilken jag avlade vid sidan om mitt arbete tack vare ett läroavtal. Utbildningen gav mig ett fint tillfälle att kika in bakom kulisserna vid flera företag inom samma bransch, och se hur folk jobbade där.

– Det jag lärt mig i samband med min utbildning har kommit till stor nytta i mitt nuvarande arbete. Min utbildning innebär att jag nu har utmärkta färdigheter att utveckla min kunnighet ännu mer här på hemmaplan.

Oskar arbetar mitt i hjärtat av den mycket diskuterade cirkulära ekonomin.  Det är lätt att hitta mening med arbetet.

– Det är fint att vi har den avfallshantering vi har. Jag är personligen väldigt stolt över att få vara med om att utföra detta viktiga jobb, säger Oskar.

Kundtjänsten är ett visitkort för Rosk'n Roll

Kunderna för Rosk’n Rolls kundtjänst tar i regel kontakt per telefon eller e-post men ett vänligt leende syns och hörs även på rösten eller tonen i mejl. Den bästa kritiken får vi alltid direkt av våra kunder.

Gia

– Så bra att du frågar mig om respons just nu! Igår konstaterade en kund som avslutning på ett telefonsamtal att det var en evig tur att jag ringde honom just då, en mörk höstkväll. Han säger sig ha blivit på så gott humör tack vare samtalet med mig. Sådan här respons har en mycket långvarig effekt på mitt jobb, säger Gia Heikkilä som jobbar vid Rosk’n Rolls kundtjänst i Borgå.

Gia Heikkilä har lång erfarenhet av kundbetjäning. Hon bytte ut sitt jobb på banken till kundrådgivningen vid Rosk’n Roll mot slutet av år 2017. Hon önskade sig ett intressant jobb med rätt dos utmaningar.

– Rosk’n Roll är ett företag i en lämplig storlek. Ledningen finns nära till hands och det är lätt att gå upp till vem som helst och be om råd och hjälp. Som kundrådgivare är det lätt för mig att leta upp svar på frågor. Här hos oss är det inte så viktigt med titlar, vilket är en fördel inom små gemenskaper.

Det är kunderna som bestämmer takten på jobbet, och varje dag ser annorlunda ut. Vi har turvis stillsamma och turvis mycket brådsamma veckor vid vår kundrådgivning. Därtill har vi en vecka som är reserverad för telefonbetjäning.

– Våra brådsamma veckor börjar med att vi svarar i telefon medan vi samtidigt sköter om allt möjligt annat som har med kundbetjäning att göra, berättar Gia.

Under de stillsamma veckorna koncentrerar vi oss på att sköta om e-postkorrespondens, webb chatten och arbetet i bakgrunden. Under den stillsamma veckan ringer telefonen inte alls, och då kan vi fokusera på uppgifterna i bakgrunden på heltid.

Ett viktigt jobb

För invånarna i en kommun är kundrådgivningen ett fönster till Rosk’n Rolls verksamhet – kunden har kanske ett problem en fråga om något angående avfallshantering.

– Det bästa med jobbet är naturligtvis känslan av att lösa problem och ge svar på frågor. Det blir jag själv glad av, säger Gia.

Ett helt år vid Rosk’n Roll har lärt Gia en hel del och ny information strömmar in hela tiden. Uppskattningen för vårt arbete syns även inom företaget.

– Visst är det uppskattning det handlar om! Från första början har jag haft känslan att vårt arbete har en stor betydelse. Jag fick en utmärkt och mycket omsorgsfullt utförd inskolning i början av arbetsförhållandet, och från första början fick jag veta att folk uppskattade mig eftersom mina kollegor var villiga att bemöda sig och satsa på mig.