Metalliromua ja vaarallista jätettä kerättiin 185 tonnia
Rosk’n Roll -jätehuoltopalvelun kiertävät keräykset saivat talteen yhteensä 120 200 kiloa metalliromua ja 64 800 kiloa vaarallista jätettä tänä vuonna. Otto ja Romulus -keräysautot sekä Otto-lautta keräsivät jätteitä perinteisillä kierroksillaan touko- ja heinäkuussa.
Keräysautot kiersivät keväällä sekä Länsi- että Itä-Uudellamaalla, ja kesällä toistamiseen Länsi-Uudellamaalla. Itä-Uudellamaalla kiertää kesällä autojen sijasta lautta. Otto-lautan saaristokeräykselle heinäkuun lopulla päättynyt kierros oli kymmenes perättäinen kesäkierros.
Länsi-Uudellamaalla Otto ja Romulus-autojen pysäkeillä oli tänä vuonna hieman vilkkaampaa kuin edellisvuosina. Kevätkierroksella kertyi jätteitä eniten: silloin saatiin matkaan yhteensä 19 tonnia vaarallista jätettä, kuten jäteöljyä, maalia, liuottimia, akkuja ja torjunta-aineita sekä 35,2 tonnia metallia. Kesällä kerättiin 25,2 tonnia metallia ja 13,9 tonnia vaarallista jätettä.
Itä-Uudellamaalla kesäkierros oli metalliromun osalta kevättä karttuisampi. Otto-lautan juhlakiertueella oli selvästi aikaisempia vuosia vilkkaampaa. Asiakkaat veivät lautalle 34,4 tonnia metallia sekä 7 tonniavaarallista jätettä. Itä-Uudenmaan kevätkierroksella Otto- ja Romulus -autot tavoittivat noin tuhat asiakasta, jotka toivat autoille 25,4 tonnia metallia ja 24,9 tonnia vaarallista jätettä.
”Jäte- ja asiakasmäärät riippuvat pitkälti sekä säästä että siitä, miten hyvin tiedotus on kulloinkin onnistunut tavoittamaan asukkaat”, sanoo palvelupäällikkö Marko Printz.
Porvoon, Sipoon ja Loviisan saariston lauttakeräys sekä Länsi-Uudenmaan kesäkierroksen pysähdyspaikat on suunniteltu erityisesti palvelemaan alueen kesäasukkaita.
Muutoksia ensi vuodelle
Kiertävät keräykset ovat saaneet asiakkailta paljon kiitosta; palvelua arvostetaan. Joillekin asiakkaille on kuitenkin pettymykseksi vasta paikan päällä selvinnyt, että Otto ja Romulus -autot eivät ota vastaan sähköromua. Ohjeet jätteen tuomiseen kannattaakin lukea etukäteen Rosk’n Rollin seinäkalenterista tai nettisivuilta.
Kiertävät keräykset jatkuvat myös ensi vuonna. Muutamia muutoksia on tulossa Länsi-Uudenmaan keräyspaikkoihin:
”Tammisaaren Gammelbodan ja Pohjoissataman sekä Vihdin Olkkalan koulun pysäkeille etsitään korvaavia paikkoja. Otamme mielellämme vastaan ajatuksia, jos joillakin asukkailla olisi ehdottaa lähettyviltä uusia, isoille keräysautoille sopivia pysähdyspaikkoja”, Printz mainitsee. Itä-Uudellemaalle ei näillä näkymin ole tulossa muutoksia pysähdyspaikkoihin.
Kiertävät keräykset kustannetaan asukkailta kerättävällä jätehuollon perusmaksulla.