Jäteauto kerää sadasta kohteesta tonneittain metallia hyödynnettäväksi materiaalina

3.9.2022 Ajankohtaista
Jäteauton kuljettaja tyhjentää metallin keräysastian.
Joona Laaksonen viihtyy jäteauton ratissa ja hänellä on menossa jo kahdeksas vuosi näissä hommissa.

Jätehuolto Laineen jäteauto saapuu kuin neonkeltainen väripilkku sinisen eri sävyjen keskelle vastarakennetulle Nikkilän Kartanon alueelle. Rosk’n Rollin aliurakoitsijan päivän työsarkana on kerätä kierrätettäviä jätteitä, ja puolilta päivin on auto ahmaissut noin 2,5 tonnia metallia.

Jäteautonkuljettaja Joona Laaksonen peruuttaa tottuneesti vastarakennetun kerrostalon pihalle Nikkilässä. Hän paikantaa metallijäteastian ja ryhtyy sen tyhjennykseen. Hän kiepauttaa kannen pois edestä, kiinnittää nosturin kaksi koukkua astiaan ja käyttää kaukosäädintä nostaakseen muovisen, dominopalikanmallisen syväkeräysastian pois ulkokuorestaan ja ohjaa sen jäteauton säiliön suulle.

Laaksonen päästää irti kaukosäätimestä, kurottaa kohti jäteastian mekanismia ja yksinkertaisella kädenliikkeellä avaa jäteastian pohjan, jolloin metallijäte rymisee ulos. Jäteauton sisuksissa kolisee, kun lajiteltu pienmetalli tippuu sen säiliöön. Vielä napinpainallus ja koneisto ryttää kasaan kaiken säilykepurkeista ja purkinkansista pieniin kattiloihin niin, että kerätty jäte ei vie liikaa tilaa jäteauton säiliössä.

Jäteautonkuljettaja tyhjentää dominopalikan mallista syväkeräyssäiliötä.
Joona Laaksonen painaa nappia ja jäteautossa takaosa nousee hitaasti niin, että metallinen sisältö pilkistää esiin.

Laaksosen kuljettamassa jäteautossa on ainoastaan yksi kammio, joten yhden työpäivän aikana hän kerää ja kuljettaa vain yhtä jätelajia, jota syötetään auton sisuksiin.

Uusia astiamalli

Kyseisen taloyhtiön pihalla olevat jäteastiat ovat uutta mallia ja Joona Laaksonen saa hieman taiteilla nostovivun kanssa saadakseen metallinkeräysastian takaisin oikealle paikalleen jäteastiarivistöön.
Kyseinen taloyhtiö Sipoon Nikkilässä on päivän neljäskymmenes pysäkki. Aamu lähti käyntiin Siggbölessä Porvoon itäpuolella.

”Ajoin Askolan ja Pornaisten kautta tänne Nikkilään ja jatkan vielä Sipoonrantaan ja Haikkooseen ennen kuin päivän urakka on tehty”, sanoo Laaksonen.

Jätehuolto Laineen monista jäteautoista kaksi ajaa hyötyjätettä Itä-Uudellamaalla määrätyn tyhjennysrytmin mukaisesti. Torstaisin ja perjantaisin tyhjennetään joko lasi- tai metalliastioita vuoroviikoin, ja muina viikonpäivinä tyhjennetään muovipakkausten keräysastioita. Viimeisimmällä 200 tyhjennyksen kierroksella autoon kertyi kaksi tonnia muovipakkauksia.

”Ajan toisinaan myös kartonkia. Erityisesti kesäaikoina syntyy paljon kartonkijätettä ja me teemmekin myös ylimääräisiä tyhjennyksiä”, Joona Laaksonen sanoo.

Tarkka reittisuunnittelu tärkeää

Yhtiön toimitusjohtaja Tommi Laine toteaa, että Itä-Uusimaa on suuri alue, ja mahdollisimman tehokkaaseen tyhjennysrytmiin pääseminen edellyttää tarkkaa ja aikaa säästävää reittisuunnittelua.

Jätehuolto Laineella on takanaan seitsemän vuotta Rosk’n Rollin aliurakoitsijana ja sinä aikana on ehditty ”kuluttaa” lukuisia jäteautoja. Autojen kuluminen on suurta ja pahimmassa tapauksessa auto ajetaan loppuun 4–5 vuodessa.

Toisaalta tilaajien ympäristövaatimukset kasvavat jatkuvasti, kun tavoitteena on vähentää jäteautojen synnyttämiä päästöjä. Sen johdosta ajoneuvoja päätyy seisomaan yhtiön parkkiin.

”Yrittäjän näkökulmasta teemme mitä voimme vastataksemme tiukempiin ympäristövaatimuksiin. Biokaasulla, samoin kuin biodieselillä toimivia jäteautoja meillä jo on. Tulevaisuudessa tulee varmasti olemaan myös sähköllä toimivia jäteautoja”, sanoo Tommi Laine.

Jäteauto ajaa katua pitkin.

Joona Laaksonen järjestelmällisesti noukkinut jäteastian toisensa jälkeen, syväkeräyssäiliöitä ja tavallisia jäteastioita sekaisin, ja jäteauton säiliöön kertyvän metallin määrä on lisääntynyt kiitettävästi. Nikkilän uudisrakennuksilta hän jatkaa matkaa Itäiseen Jokipuistoon, entiselle sairaala-alueelle, jossa hänellä myös on muutama metalliastia tyhjennettävänään.

Taitavasti hän suunnistaa mahtavien jugendtalojen välissä ja pysähtyy pienen jätekatoksen eteen, joka on rakennettu samaan tyyliin. Laaksonen ujuttaa jätekatoksesta esiin 240-litraisen metallijäteastian, kiinnittää sen tukevasti kiinni jäteautoon ja tyhjentää sen tutuksi käyneen kolinan säestämänä.

Lajittelu sujuu

”Ihmiset osaavat nykyisin lajitella paremmin”, sanoo Laaksonen, jolla on menossa kahdeksas vuosi jäteauton kuljettajana. ”Joskus valitettavasti sattuu niin, että joku on laittanut ison määrän jätettä väärään keräysastiaan. Jos huomaan sen ennen tyhjennystä, silloin astia jää tyhjentämättä. Muutoin menee koko lasti pilalle ja metalli, joka olisi ollut kierrätettävissä, joutuisi sekajätteen joukkoon.”

Jäteauton kammiossa pienmetallia.
Metallinkeräykseen tulee enimmäkseen pienempiä ja isompia säilykepurkkeja sekä joitakin kattiloita. 

Se tuntuu Laaksosesta ikävältä. Kaikesta huolimatta hän jäteauton kuljettajana saa usein kuulla vähemmän innokkailta lajittelijoilta sitkeästi elävän myytin: ”Kaikki jäte menee kuitenkin samaan paikkaan”.

”Se ei pidä ollenkaan paikkaansa! Lajittele oikein, niin jäte menee hyötykäyttöön”, hän huomauttaa.

Jäteauton reitillä ei ole ainoastaan irrallisia ja käsin siirrettäviä jäteastioita. Useita syväkeräysastioita on myös ripoteltuna työpäivän varrelle ja niiden kanssa voi syntyä hankaluuksia.

”Ihmisillä on taipumus survoa syväkeräysastioihin sellaisia metalliesineitä, jotka eivät sinne kuulu, esimerkiksi sadevesikouruja. En ymmärrä, miten ne onnistutaan sinne saamaan, mutta valitettavasti sellaiset esineet tekevät helposti reikiä säkkiin, joka on syväkeräysastian sisällä ja silloin tyhjentämisessä tulee vaikeuksia”, sanoo hän.

Kaiken lisäksi esimerkiksi rännit ja vastaavat ovat jätettä, jonka saa viedä maksutta Rosk’n Rollin jäteasemille.

Korkea kierrätysaste

Joona Laaksonen jatkaa työtään. Hänellä on vielä noin kuusikymmentä astiaa tyhjennettävänään ennen kuin päivän reitti on ajettu. Viimeinen pysäkki on Porvoon Domargårdin jätekeskuksessa, jossa hän tyhjentää auton lastin kulloisenkin päivän jätelajille varatulle kentälle – tällä kertaa metallille.

Kerätty metalli kuljetetaan Domargårdin jätekeskuksesta eteenpäin vastaanottoterminaaliin, jossa se jatkolajitellaan, tilastoidaan ja varastoidaan. Sieltä metallijäte kuljetetaan murskaamon kautta eteenpäin sulattamoon, jossa metallijätteestä syntyy raaka-ainetta metalliteollisuudelle.

Kaikista hyötyjätteistä metallilla on korkein kierrätysaste. Jopa 95 prosenttia säilykepurkeista, ruuveista ja kattilankansista voidaan hyödyntää uudelleen materiaalina.

Lue myös urakoitsijasarjamme edelliset artikkelit jätekuljettajien haasteista sekä kiertävistä keräyksistämme.

Jäteauton kuljettaja raahaa jäteastian jätekatokseen.
”Ihmiset osaavat nykyisin lajitella paremmin”, sanoo jäteautonkuljettaja Joona Laaksonen.