Haastavat ajokelit – näin jäteautonkuljettaja taklaa lumet ja liukkaat
Harja, lapio, leka, lätkämaila, lumiketjut, lihasvoima ja luja ammattitaito, siinä on jäteautonkuljettajan lisäkonstit liukkaille ja lumisille teille.
”Yhteistyö asiakkaan kanssa on myös tärkeätä” jäteautonkuljettaja Mirella Blomqvist sanoo.
Blomqvist ajaa sekajätettä Raaseporissa Urbaser Oy:lle, joka on Rosk’n Rollin aliurakoitsija. Ammattikuljettajalle on kertynyt kokemusta lumisista teistä ja liukkaista pihoista seitsemän vuoden ajan. Tämäkin talvi on tuonut rutkasti haasteita kelien puolesta, vuoron perään lumikinoksia ja peilijäätä.
Sankkojen lumisateiden jälkeen jotkut jäteastiat ovat saattaneet olla lumen peitossa kaulusta myöten. Siinä on ollut kuljettajalle pientä jumppaamista ennen kuin astia on saatu irrotettua lumesta ja jätteet kipattua auton uumeniin.
”Hankalimmat ovat peilijäiset tiet, joita ei ole hiekoitettu”, Mirella Blomqvist toteaa.
Tarvitaan erinomaiset ajotaidot hallita noin 14 tonnia painava jäteauto – varsinkin jäisillä teillä – ja Blomqvist muistuttaa, että usein raskaan ajoneuvon liikuttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi henkilöauton.
Kookas tarvitsee kääntötilaa
”Jäteauto on kookas ja tarvitsee aika paljon tilaa ihan kääntyäkseen. Talvisin tiet ovat lisäksi kapeampia ja pihat ahtaammat lumen takia, se hankaloittaa ja hidastaa menoa entisestään. Toivoisin malttia ja ymmärrystä muilta liikenteessä olevilta.”
Liukkaiden kelien iskiessä voi olla hankala saada jäteauto liikkeelle jopa tasaisella tienpätkällä. Mäkinen maasto tuo omat haasteensa.
”Olen muutaman kerran luisunut jäistä mäkeä alas. Kyllä se hieman säikäyttää”, Mirella Blomqvist myöntää.
Samalla tietenkin ammattikuljettajaa harmittaa, jos asiakkaan jäteastia jää olosuhteiden vuoksi tyhjentämättä. Peilikirkkailla teillä kun ei kuljettajan myöskään ole turvallista kävellä noutamaan astiaa ja käsivoimin vetää sitä jäteautolle.
Sankkaa lumisadetta ja jäistä tihkua on luvassa tällekin työpäivälle. Tietyissä olosuhteissa lumiketjuja voi yrittää käyttää, ja Blomqvistin mukaan niitä onkin kahdet kappaleet; järeimmät maaseutuolosuhteisiin ja kevyemmät, helpommin asennettavat kaupunkiajoon. Lähes kaikissa tilanteissa eivät ketjutkaan lisää pitoa.
Helpota sinäkin kuljettajan työtä
Blomqvist lähtee liikkeelle aamuviideltä ja pysähtyy ensimmäiseen asiakkaan pihaan kuudelta. Hän tekee kaikkensa tyhjentääkseen päivän reitillä olevat jäteastiat, mutta tietää, että haasteita ja hankaluuksia on edessä.
”Lumimyräkän sattuessa auraajat ovat aikaisin liikkeellä, ja se auttaa meitä kuljettajia työssämme”, hän toteaa.
Auran siiven jäljiltä alusta on kuitenkin entistä liukkaampi ja hankaluudet lisääntyvät tuoreen lumikerroksen mukana. Mirella Blomqvist toivookin ihmisiltä vähän lisää ymmärrystä – ja huomiota oman pihan kunnossapitoon. Kun lumityöt ja hiekotukset on huolellisesti tehty ja jäteastia hyvin esillä, se auttaa jäteautonkuljettajaa.
Yksi hyvä ratkaisu on myös siirtää jäteastiaa talvikaudeksi ja ilmoittaa siitä Rosk’n Rollin asiakaspalveluun hyvissä ajoin ennen seuraavaa tyhjennystä.
”Raaseporin alueella moni asiakas on väliaikaisesti siirtänyt jäteastiaansa esimerkiksi ison mäen alapuolelle tai lähemmäs isompaa tieristeystä. Jeesaamalla toisiamme saamme hommat hoidettua, pienestä eleestäkin tulee hyvää mieli”, Mirella Blomqvist kiittelee.