Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse av webbplatsen som möjligt.
Genom att du fortsätter att använda webbplatsen godkänner du att vi använder cookies.

x
taloyhtiot paakuva

Avfallshantering i husbolag

Vanligtvis är det disponenten som ansvarar för att ordna avfallshanteringen i ett husbolag. Även aktiva boende och styrelsemedlemmar kan främja en effektiv och miljövänlig avfallshantering i husbolaget.

På dessa sidor finns information om olika insamlingsalternativ för avfall i husbolag. Det går behändigt att ansluta sig till avfallshanteringen via vår e-tjänst eller genom att ringa vår kundtjänst, tfn 020 637 7000.

Bekanta dig med kärlalternativen

Grundavgift

Grundavgift (f.d. ekoavgift) för avfallshantering betalas för varje fastighet. Husbolagets invånare får ingen separat faktura för grundavgiften, eftersom avgiften inkluderas i bolagsvederlaget.

Grundavgiften för avfallshantering ingår i bolagsvederlaget. 

Med grundavgiften upprätthålls avfallshanteringstjänster avsedda för privathushåll, som avfallsstationer, nätverket av ekopunkter, hantering av farligt avfall och avfallsrådgivning. Den bekostar även avfallsmyndighetens verksamhet.

Priserna baserar sig på avfallstaxan som avfallsnämnden bestämt. Se taxa och fastställda avgifter på hemsidan för Nylands avfallsnämnd.